Підбираючи акварельні фарби для роботи, художник перш за все звертає увагу на палітру кольорів. Але є й інші характеристики, які допоможуть полегшити процес створення картин або зробити акварелі стійкішими до зовнішніх впливів. Виробник передає цю інформацію за допомогою маркування фарб на етикетках або вифарбовуваннях. Як дізнатися про властивості фарб і використовувати отримані знання з користю?

Покривна здатність

Грануляція

Фарбування

Пігменти

Світлостійкість

Покривна здатність

Покривна здатність (transparency) – властивість фарби перекривати колір фону, що визначається видом, дисперсністю та іншими характеристиками пігменту. З утилітарної точки зору ця властивість визначає витрати фарби, особливо при заливці, яка є однією з основних технік малювання аквареллю. З художнього боку покривна здатність визначає вибір акварельних фарб під конкретну техніку роботи (лесування, «алла прима» тощо). З цієї точки зору акварелі поділяються на дві групи:

  • лесувальнінапівпрозорі (semi-transparent) та прозорі (transparent) фарби, які практично не перекривають попередній шар, що особливо характерно для акварельного живопису;
  • корпуснінапівкриючі (semi-opaque) або непрозорі, криючі (opaque), які добре перекривають попередній шар.

У маркуванні покривна здатність позначається за допомогою спеціальних значків – найчастіше квадратів. Що означають квадратики на фарбах:

  • незафарбований квадрат – прозора;
  • незафарбований квадрат із діагональною рискою – напівпрозора;
  • наполовину зафарбований квадрат – напівкриюча;
  • чорний квадрат – криюча.

покривність значки акварельні фарби

Мал. 1 – Позначення покривної здатності

Деякі бренди для позначення покривної здатності використовують інші фігури або перекреслюють квадрат інакше, але принцип маркування зберігається. Наприклад, у Daniel Smith для цих цілей призначене коло.

покривність акварель Daniel Smith

Мал. 2 – Позначення покривної здатності для акварелей Daniel Smith

Акварельні фарби Schmincke мають аналогічне маркування, але напівпрозорі фарби позначаються квадратом із діагоналлю зліва-зверху направо-вниз.

покривність акварель Schmincke

Мал. 3 – Позначення покривної здатності для акварелей Schmincke

Грануляція

Ефект грануляції дозволяє художникам працювати не лише з кольором, а й з фактурою, зображуючи рельєфну та кольорову неоднорідність піску, неба чи трави. Він досягається за рахунок крупнішого пігменту, який після нанесення нерівномірно розподіляється у водно-клейовій основі та осаджується на папері. Однопігментні фарби мають більш передбачувану грануляцію, а багатопігментні акварелі дають цікавіший і непередбачуваний ефект, особливо, якщо в їхньому складі лише один «гранулюючий» пігмент.

грануляція на вифарбуваннях Schmincke

Мал. 4 – Позначення грануляції на вифарбуваннях Schmincke

Акварелі з грануляцією найчастіше маркуються буквою G, але бувають і винятки. Наприклад, у бренда Schmincke таке маркування присутнє далеко не на всіх фарбах, але вказується на вифарбуваннях (мал. 4), а для серії Super granulation маркується відповідними словами на тюбиках (мал. 5).

супер-грануляції на тюбиках Schmincke

Мал. 5 – Позначення супер-грануляції на тюбиках Schmincke

Іноді бренди використовують альтернативні позначення грануляції, вказуючи на фарбування:

  • Y (Yes) – акварель з грануляцією;
  • N (No) – акварель без грануляції.

супер-грануляції на фарбуваннях Daniel Smith

Мал. 6 – Позначення супер-грануляції на фарбуваннях Daniel Smith

Фарбування

Фарбування (staining) – це властивість пігменту фарбувати поверхню, на яку він потрапляє. Ефект можна помітити на палітрах, на яких після видалення одні фарби залишають колір, а інші – ні. Ця властивість важлива для художників, які користуються прийомом нанесення та подальшого зняття (освітлення, підйому, змивання) акварелі з паперу. Акварель з низьким фарбуванням легко підняти, зібравши пензлем, губкою або паперовою серветкою, але фарба з високим фарбуванням залишиться на роботі. У різних виробників фарбування маркується трикутником, цифрами чи іншим способом.

Що означає трикутник в акварелі:

  • незафарбований – не фарбує;
  • напівзафарбований – напівфарбує;
  • зафарбований – фарбує.

позначення здатності до забарвлення в акварелі

Мал. 7 – Позначення здатності до забарвлення

Бренд Daniel Smith використовує цифрове маркування, на яке можна орієнтуватися при виборі фарб та роботі з ними:

  • 1 – нефарбуюча;
  • 2 – низькофарбуюча;
  • 3 – середньофарбуюча;
  • 4 – фарбуюча.

позначення фарбувальної здатності для акварелі Daniel Smith

Мал. 8 – Позначення фарбувальної здатності для акварелі Daniel Smith

Пігменти

Професійна акварель є дрібнотертим порошком пігменту (фарбуючої речовини), завислим у клейовому складі, наприклад, у гуміарабіку. За колір фарби відповідає саме пігмент, тому художник повинен звертати увагу на цей параметр при виборі фарб або при змішуванні акварелей. В залежності від кількості пігментів фарби бувають:

  • однопігментні – підходять як для самостійного застосування, так і для змішування з метою отримання потрібних кольорів без бруду;
  • багатопігментні – найчастіше це вже готові відтінки, які економлять час на змішування, але в суміші з іншими фарбами можуть давати специфічні, не надто передбачувані ефекти.

Як зрозуміти, скільки пігментів в акварелі? Необхідно звернути увагу на етикетку або позначення у вифарбовуваннях. У більшості виробників для цього служить буквено-цифрове маркування, в якому латинська літера P позначає «пігмент», а наступна за ним літера – колір.

Основні назви пігментів фарб:

  • PW (білий = white);
  • PB (синій = blue);
  • PY (жовтий = yellow);
  • PG (зелений = green);
  • PO (помаранчевий = orange);
  • PBr (коричневий = brown);
  • PR (червоний = red);
  • PBk (чорний = black);
  • PV (фіолетовий = violet).

Як зрозуміти, скільки пігментів в акварелі? Якщо на етикетці позначено один пігмент, то це однопігментна фарба, якщо декілька, то багатопігментна. Також слід враховувати, що після буквеного позначення йде набір цифр, який відображає конкретну речовину, що використовується у якості пігменту. І для передачі того ж самого кольору можуть бути взяті різні речовини. Наприклад, два червоні пігменти PR 122 і PR 225 – це хінакридон пурпурний і пірол, відповідно. Аналогічно PW2 і PW6 – оксид цинку і двоокис титану, які в моноваріанті дають білий колір, але мають різну хімічну природу.

У такому разі у новачка виникає питання: "Як читати склад пігменту?". Конкретну речовину, яка стоїть за пігментом, можна дізнатися за шифром, ввівши відповідні літери та цифри у пошуковому сервісі. Ця інформація буде корисною тим, хто самостійно хоче виготовляти фарби або просто прагне більше дізнатися про матеріали, якими малює.

маркування на етикетках фарб Rembrandt

Мал. 9 – Маркування на етикетках фарб «Payne's grey» та «Neutral tint» від бренду Rembrandt

Наскільки важливо знати конкретну речовину, яка використовується для виготовлення фарби? На початковому етапі освоєння акварельного живопису достатньо розуміти, як той чи інший пігмент поводиться при змішуванні з іншими фарбами. Наприклад, акварелі "Payne's grey" і "Neutral tint" від бренду Rembrandt схожі на палітрі, але в першій фарбі, крім чорного PBk6 (графіт аморфний чорний), присутній синій фталоціанін міді PB15, а в "Neutral tint" – хінакрідон. Відповідно ці компоненти «Сірої пейни» та «Нейтрального» при змішуванні з іншими фарбами проявляються по-різному.

Світлостійкість

Світлостійкість – це властивість фарби з часом зберігати вихідний відтінок при дії прямого сонячного проміння, тобто не вицвітати. Вона важлива, якщо картина висітиме на стіні – крім того, що акварель зблідне, різні відтінки відреагують на світло по-різному, і це відобразиться на кольоровій гамі композиції. Якщо не звертати на це уваги, то різна світлостійкість фарб у палітрі художника буде недоліком, але якщо вміти працювати з фарбами, то спільне використання світлостійких та несвітлостійких фарб в акварельному живописі може давати цікаві ефекти.

Що означають зірочки на акварельних фарбах:

  • ***** – висока світлостійкість;
  • **** – хороша світлостійкість;
  • *** – звичайна світлостійкість;
  • ** – обмежена світлостійкість;
  • * – слабка світлостійкість;
  • – Несвітлостійка фарба.

зірочки на акварелі Schmincke світостійкість

Мал. 10 – Що означають зірочки на акварелі Schmincke

Найчастіше виробники позначають світлостійкість зірочками, але є й інші підходи до маркування. Наприклад, у Daniel Smith ця властивість маркується римськими цифрами відповідно до стандарту ASTM D4303:

  • I – світлостійкість понад 100 років за нормальних умов зберігання;
  • II – дуже хороша світлостійкість (від 50 до 100 років);
  • III – нормальна світлостійкість (від 15 до 50 років);
  • IV – слабка світлостійкість (від 2 до 15 років);
  • NR – акварель не проходила тестування за стандартом ASTM D4303.

позначення світлостійкості на акварелі Daniel Smith

Мал. 11 – Позначення світлостійкості на акварелі Daniel Smith

У бренда Van Gogh на етикетці акварелі аналогічна властивість позначається плюсами:

  • +++ – стійкість понад сто років при зберіганні в музейних умовах;
  • ++ – стійкість від 25 до 100 років при зберіганні в музейних умовах;
  • + – стійкість від 10 до 25 років при зберіганні в музейних умовах;
  • ° – стійкість від 0 до 10 років при зберіганні в музейних умовах.

світлостійкость на акварелі Van Gogh

Мал. 12 – Позначення світлостійкості на акварелі Van Gogh

При підборі фарб за маркуванням слід враховувати, що термін збереження світлостійкості для них вказаний за нормальних умов зберігання робіт. При попаданні прямих сонячних променів акварель вицвітає значно швидше (таблиця 1). У таблиці 1 можна дізнатися, як поводитимуться фарби з маркуванням за шкалами ASTM і Blue wool за різних умов зберігання.

Таблиця 1 – Світлостійкість акварелей за шкалами ASTM і Blue wool за різних умов зберігання